Intellectuals and Society - Thomas Sowell / Интелектуалците и обществото - Томъс Соуел

In the real world, people do not behave randomly. Studies have shown the correlation between the IQs of husbands and their wives to be similar to—and sometimes greater than—the correlation between the IQs of brothers and sisters,3 even though there is no genetic or biological reason for spouses to be similar in IQ. Only the fact that people behave differently toward people whom they perceive as similar to themselves seems likely to explain IQ correlations between people who get married, even though they do not give IQ tests to one another before deciding to wed.
0В действителността поведението на хората не е случайно. Проучвания показват, че съотношението между IQ-то на съпрузи и техните съпруги е близко до - а понякога и по-силно от - това между братя и сестри, въпреки че няма генетична или биологична причина за това съпрузи да имат близко IQ. Единствено фактът, че хората се държат различно спрямо хора, които възприемат като равни изглежда обяснява съотношението между женени двойки, въпреки че последните не си правят IQ тест, преди да решат да се оженят.
Such barriers were not simply a matter of mistaken or malign ideas in other people’s heads, nor were the Irish simply abstract people in an abstract world, however much that vision may flatter intellectuals’ desires to be on the side of the angels against the forces of evil. There is no need to go to the opposite extreme and claim that all negative views of all groups are based on valid reasons. The point here is that this is an empirical question to be investigated in terms of the particular facts of the particular group at a particular time and place—a process circumvented by reasoning as if discussing abstract people in an abstract world.
0Подобни ограничения не били просто въпрос на грешки или злонамереност в съзнанието на другите. Ирландците, също така, не били просто абстрактни хора в абстрактен свят. Въпреки това, подобни виждания пораждат в интелектуалците желанието да заемат страната на ангелите срещу силите на злото. Няма нужда да отиваме в обратната крайност и да твърдим, че всички негативни виждания за всички групи се базират на основателни причини. Идеята тук, е че това е емпиричен въпрос, който трябва да се изследва вземайки предвид определени факти за определена група в определено време и на определено място - един процес, който се заобикаля, когато се разсъждавя сякаш става въпрос за абстрактни хора в абстрактен свят.
Cholera, or example, was unknown in America until large numbers of Irish immigrants arrived in the nineteenth century, and cholera outbreaks in New York and Philadelphia went largely through Irish neighborhoods.1 People who did not want to live near Irish immigrants, as a result of diseases, violence and other social pathology rampant in the Irish communities of that era, cannot be automatically dismissed as blinded by prejudice or deceived by stereotypes.o Strenuous efforts, especially by the Catholic Church, to change the behavior patterns within Irish American communities,2 suggest that it was not all a matter of other people’s “perceptions” or “stereotypes.” Moreover, these efforts within Irish American communities ultimately paid off, as barriers against the Irish, epitomized by employers’ signs that said “No Irish Need Apply,” faded away over the generations.
0Холерата, например, била непозната в Америка, докато през 19-ти век не пристигат голям брой ирландски имигранти. Огнищата на холера в Ню Йорк и Филаделфия минавали предимно през ирлански квартали. Хората, които не желаели да живеят близо до ирландски имигранти, заради болести, насилие и други социални склонности преобладаващи в ирландските общности от този период, не могат автоматично да бъдат отхвърлени като заслепени от предразсъдъци или подведени от стереотипи. Упоритите усилия, предимно от Католическата Църква, за промяна в поведенческите модели сред ирландско-американските общности, предполагат, че не всички те се дължали на чуждите "възприятия" или "стереотипи". Още повече, че в края на краищата тези усилия се отплатили, тъй като ограниченията спрямо Ирландците, изразявани чрез работодателски знаци от рода на "Ирландци да не кандидатстват", изчезнали за няколко поколения.
Reluctance to associate with any group, whether at work or in neighborhood or other settings, is almost automatically attributed by the intelligentsia to ignorance, prejudice or malice—in utter disregard of not only the first-hand experience of those who are reluctant, but also of objective data on vast differences in rates of crime, alcoholism, and substandard school performances between groups, even though such differences have been common in countries around the world for centuries.
0Според интелигенцията, нежелание за асоциация с каквато и да е група, било то в работата, в квартала или в друга среда, се дължи почти автоматично на невежество, предразсъдъци или злоба - напълно пренебрегвайки не само опитът от първа ръка на нежелаещите, но също и обективната база данни върху огромните разлики в процентите на престъпност, алкохолизъм и слабо представяне в училище между групите, въпреки че подобни разлики от векове са често срещани в страните по света.
Thinking of people in the abstract, and dismissing observed differences between them as mere “perceptions,” or “stereotypes” provides the intelligentsia with innumerable occasions for waxing morally indignant at the concrete differences in economic and other outcomes among different individuals and groups as they exist in the real world.
0Мислейки за хората абстрактно и отхвърляйки явните им различия като просто "възприятия" или "стереотипи" дава безброй поводи на интелигенцията да изразява моралното възмущение спрямо конкретните разлики в икономически и други планове сред различните реално съществуващи групи и индивиди.
Резюме
Пол:
мъж
Роден език:
български
С нас:
с 01 февруари 2020 (1517 дни)
Дейност:
166 версии на превод с общ рейтинг 3
14 коментара